צפו בסטוריז שלנו

לכו ללמוד

מחקר: רוצים לחיות יותר? לכו ללמוד

תזונה נכונה? פעילות גופנית קבועה? יש עוד דרך להעלות את תוחלת החיים שלכם - ללמוד. חוקרים מבית הספר של ייל לרפואה ואוניברסיטת אלאבמה-בירניגהם התאגדו למחקר שפורסם במגזין האמריקני לבריאות הציבור בו התמקדו בהשפעה של גזע וחינוך על תוחלת החיים.

הצוותים אספו מידע מ-5,000 משתתפים שחורים ולבנים ב-4 ערים בארצות הברית. המשתתפים גויסו כבר לפני 30 שנה כשהם היו בשנות העשרים לחייהם. כעת המשתתפים במחקר נמצאים בשנות ה-50 לחייהם והחוקרים מצאו שחינוך היה פקטור משמעותי בתחזית תוחלת החיים.

"הממצאים הם חזקים", אומרת פרופסור בריטה רוי בהודעה לעיתונות. "הנתונים מראים ששיפור ברמת הנגישות לחינוך ושיפור באיכותו יכולים לעזור בהעלאת תוחלת החיים בקרב גיל העמידה".

המשתתפים במחקר נאספו מ-4 ערים בארה"ב – בירנינגהם – אלבמה, שיקגו, מיניאפוליס ואוקלנד – קליפורניה. בגלל משכו הארוך של המחקר, 391 מתוך 5,000 המשתתפים נפטרו במהלכו. החוקרים הצביעו על ההבדלי הגזע בקרב אלו שנפטרו – 9 אחוז מהשחורים נפטרו בגיל מוקדם לעומת 6 אחוזים בקרב לבנים. בנוסף – סיבות המוות היו שונות. גברים שחורים היו בסבירות גבוהה יותר למוות בעקבות רצח וגברים לבנים היו בסבירות גבוהה יותר למות מאיידס.

מחלות עורקים וסרטן היו גורמי המוות העיקריים בקרב כל קבוצות המשתתפים במחקר.

אך התגלית הגדולה ביותר במחקר היתה אחוזי המוות על פי רמת החינוך של המשתתפים. כמעט 13 אחוז מהמשתתפים שהחזיקו רק בבגרות מלאה או פחות מכך נפטרו לעומת 5 אחוזים בעלי תואר אקדמאי. החוקרים גם הדגישו שגם כאשר ההשוואה נערכת עם שילוב של גזע ורמת חינוך, אין הבדלים מהותיים בנתונים. 13,5 אחוזים מהמשתתפים השחורים ו-13.2 אחוזים מהמשתתפים הלבנים עם תעודת בגרות מלאה או פחות מכך מתו במהלך שנות המחקר, בזמן ש-5.9 אחוזים מהמשתתפים השחורים ו-4.3 אחוזים מהמשתתפים הלבנים עם תואר אקדמי מתו במהלך שנות המחקר.

החוקרים מדדו את ההבדלים במוות הקשור לגיל בעזרת כלי שנקרא "מספר שנים פוטנציאלי של אובדן חיים" שמחשב את תוחלת החיים החזויה פחות גיל המוות. הם מצאו שכל התקדמות ברמת החינוך שווה למינוס של 1.37 אובדן שנים לתוחלת החיים.

מומלצי קריאה ↓

אתם אהבתם

רק תוכן
עדכני ומעניין בדיוק בשבילך

קראו גם