צפו בסטוריז שלנו

רופאים עייפים

מה קורה לרופאים אחרי תורנות של 26 שעות עבודה רצופות?

נגיף הקורונה גרם לעומסי יתר על שירותי הרפואה, בתי החולים וצוותים רפואיים בכל העולם. העומסים על צוותי הרפואה הובילו גם למחאה של רופאים מתמחים נגד נוהל תורנויות של 26 שעות. בחדשות 12 בדקו כיצד משפיעה תורנות של 26 שעות על הרופא, האם הוא מתעייף ואולי אפילו מתרשל.

המאבק בין מתמחי הרפואה וההסתדרות הרפואית בישראל ארוך שנים ומתקיים עוד משנות ה-60 כשהמתמחים נאלצו לעבור תורנות של 32 שעות. במרץ 2000 פרצה שביתת הרופאים במגזר הציבורי שנמשכה 127 ימים והסתיימה ביולי עם חתימת הצדדים על הסכם קיבוצי חדש ושינוי משך התורנויות כך שלא יעלו על 26 שעות.

26 שעות זו אורך התורנות הממוצעת של רופא מתמחה בישראל. ב-1951 אושרו תורנויות של 36 שעות ללא מנוחה ומאז הוגבלו ל-26 שעות. מודל התורנות משתנה ממדינה, במרבית ממדינות האיחוד האירופי התורנות היא כ-13 שעות, באוסטרליה כ-16 שעות, בארה"ב 28 שעות ובקנדה 36 שעות.

אז איך משפיעות שעות העבודה הארוכות על מתמחי הרפואה? כתב חדשות 12 גלעד שלמור בבדיקה מיוחדת. "מתקילים אותי מכל מקום, ואני ער כבר 24 שעות…" ציין אחד הרופאים שהתראיין לכתבה.

שלמור התלווה לתורנות בבית החולים איכילוב וגילה רופאים צעירים שקורסים תחת עומס ועייפות. על פי המתמחים, התורנות של 24 שעות הופכת אותם לרופאים פחות טובים. למרכז לחקר המוח הוזמנו 3 רופאים מתמחים בתחומים שונים לבדיקות קוגניטיביות, נפשיות, קשב וזיכרון לפני תורנות של 26 שעות ולאחריה.

מטרת הבדיקה היא להבין עד כמה הרופאים יעילים לאחר תורנות ארוכה של 26 שעות והתמודדות עם עשרות חולים במהלך המשמרת הארוכה.

עד כמה העייפות פוגעת במקצועיות? מתמחי הרפואה שבו למעבדה אחרי משמרת של 26 שעות ועברו את אותם מבחנים שעשו בתחילת המשמרת והממצאים מדאיגים.

במהלך הבדיקה התגלו סימני שינה בקרב המתמחים ותוצאות הניסוי היו ברורות – ירידה של 10% במהירות עיבוד המידע, גם הזיכרון לטווח קצר נמצא בירידה של 12% וירידה משמעותי התגלתה בניהול המידע של 18%.

בבדיקת האלקטרודות חלה ירידה של 11%, אולם המתמחים בכתבה הצהירו כי הם מרגישים הרבה יותר ועייפות של 50%. במבחן השינון המתמחים עשו טעויות בחריגה של למעלה מ-110%.

במבחן הרגשי הפערים המורגשים דרמטים. לאחר הפעילות המתמחים דיווח על עלייה של יותר מ-100% ברגשות השליליים וירידה של למעלה מ-15% ברגשות החיוביים, כלומר לאחר משמרת ארוכה של 26 שעות המתמחים במצב רגשי שלילי.

האם הרופא שלך עייף? כתבה של CBC

מומלצי קריאה ↓

אתם אהבתם

רק תוכן
עדכני ומעניין בדיוק בשבילך

קראו גם