צפו בסטוריז שלנו

חייבים לקרוא

לנקות את הבית בעידן הקורונה

בהנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה, מופיעה גם ההנחיה לשמור על שגרת ניקיון של המשטחים בבית. הנחיה פשוטה לכאורה, אך כשנכנסים לפרטים הקטנים עולות שאלות שונות כמו היכן בדיוק לנקות, באיזה כלים להשתמש ומתי לנקות שוב.

המחקרים בנושא עדיין נערכים, אך משרדי בריאות סביב העולם טוענים שהסיכוי להדבק בנגיף גבוה יותר דרך האוויר מאשר על משטחים, בעיקר דרך נתזי רוק של אדם חולה דרך שיעולים והתעטשויות. למרות זאת, הנתזים האלו גם נוחתים על משטחים סביב החולה, כך שישנה אפשרות הדבקה בנגיעה במשטחים אלו ומגע לאחר מכן בפה, האף או העיניים.

מחקר שנעשה לאחרונה מצא שוירוס הקורונה יכול לשרוד כ-24 שעות על קרטון, 48 שעות על מתכת ו-72 על פלסטיק, כך שחשיבות השמירה על נקיון יסודי עולה משמעותית לשמירה מפני הוירוס.

מה הכי חשוב לנקות בבית?
ללא כל ספק, הידיים שלכם. בכל פעם שאתם נכנסים לביתכם מבחוץ, אחרי שימוש בשירותים, התעטשות, שיעול או קינוח אף, שטפו את הידיים במים וסבון ל-20 שניות לפחות. העדיפות הבאה לנקיון הוא הטלפון שלכם – אתם לא רוצים לתפוס את הטלפון המלוכלך רגע לאחר ששטפתם ידיים. הקפידו לנקות את הטלפון בעזרת מגבון מחטא בזהירות הנחוצה.

מהי שגרת ניקיון?
כאן נכנס לתמונה שיקול הדעת שלכם. הצורך בניקיון משתנה בהתאם לסיטואציה, כמה נפשות אתם בבית? האם חלקכם נמצאים בבידוד מחשש להדבקה? אם יש לכם ילדים שלא נדבקו אך לא מרגישים טוב, אולי תעדיפו לנקות כמה פעמים בכל יום בעזרת מגבונים מחטאים כמה שיותר משטחים – מתגי אורות, שלטים, מגירות וארונות ואת חדר השירותים. אם בכל מקרה כולכם כבר 14 יום בבית מבלי שאחד מבני המשפחה מראה תסמינים, אולי תרגישו בנוח יותר להוריד את מינון הנקיונות לפעם ביום.
בתור כלל אצבע, הקפידו בעיקר על השמדת חיידקים לכל מי שנכנס הביתה בעזרת שטיפת ידיים יסודית וניקיון של החפצים שאיתו.

ואיך מנקים כשיש חולה מאובחן בבית?
זהו סיפור שונה לגמרי, החולה המאובחן צריך להיות מבודד בחדר השינה שלו, חייב להשתמש בחדר שירותים נפרד וכל דבר שאיתו הם באים במגע בבית חייב להיות מחוטא לאחר כל נגיעה.

אם מים וסבון הם הפתרון הכי טוב לניקוי הידיים, זה נכון גם לגבי משטחים?
לא. בשטיפת ידיים אנחנו יוצרים תהליך של חיכוך ויצירת סבון סמיך תחת מים זורמים שמוריד את החיידקים מהידיים אל הכיור והביוב. את האפקט הזה אנחנו לא מקבלים בניקוי משטחים אחרים.

ניקוי משטח

איך לנקות משטחים במטבח?
משטחי העבודה במטבח עשויים מחומרים שונים, ברובם יהיו חרכים קטנים ומיקרוסקופיים בהם עלולים להתחבא חיידקים. לניקיון יסודי של המשטחים כדאי לנקות את המשטח במגבונים מחטאים תוך מעבר על האזור בשלמותו ולהניח למשטח להתייבש לבדו. אין צורך בשטיפה חוזרת.

האם לנקות גם חפצים מרופדים?
ריהוט מרופד או כל חפץ רך אחר הוא בעל סיכוי מופחת להעברה של חיידקים מאשר חפצים מוצקים, ניקיון של חפצים רכים מומלץ בעיקר אם מישהו התעטש או השתעל ישירות על עליהם, במקרה כזה אפשר לנקות את החפץ בעזרת חומר לניקוי בדים שאתם סומכים עליו. לגבי משטחים רגישים לחומרי ניקיון כמו עץ, השתדלו לנקות אותו בתדירות, כדי לא לפגוע בחומר והימנעו ממגע עם המשטח ל-3 ימים אם אתם חוששים שהוא זוהם בדרך כלשהי.

איך לוודא שכלי המטבח שלכם נקיים מספיק?
אם אתם מנקים בעזרת מדיח כלים, כנראה שאין להם מה לדאוג במיוחד, בעיקר אם המדיח שלכם מגיע ל-170 מעלות בזמן הפעולה. אם לא, אפשר להשתמש בחומרים למדיח המכילים כלור או אקונומיקה, אך גם כל חומר אחר אמור לעשות את העבודה. אם אתם שוטפים את הכלים ידנית, ניקוי בעזרת תמיסת אקונומיקה מדי פעם יבטיח את נקיון הכלים ברמה הגבוהה ביותר. הקפידו על כפפות ושאר אמצעי זהירות בעת ניקיון שכזה.

איך צריך לנקות מי שגר לבד?
מי שגר לבדו יכול להרשות לעצמו לנקות פחות, אם אין אורחים או אנשים שמסתובבים בבית מלבדכם, אין צורך לנקות כל הזמן. נקיון כמה פעמים בשבוע יספיק.

מומלצי קריאה ↓

אתם אהבתם

רק תוכן
עדכני ומעניין בדיוק בשבילך

קראו גם