צפו בסטוריז שלנו

חייבים לקרוא

כל מה שאתם צריכים לדעת על מסיכות ביתיות

נדמה שההמלצות וההוראות הרשמיות לגבי הצורך בשימוש במסיכות במרחב הציבורי משתנות במהירות מאז שפרץ וירוס הקורונה לחיינו. בתחילה, מומחים וגורמים רשמיים יצאו בהצהרות נגד השימוש בהן בקרב אנשים בריאים (בעיקר בגלל שכך אותם אנשים קונים כמויות של מסכות ומונעים מהן להגיע לאלו שצריכים אותם יותר – הצוותים הרפואיים) אך בימים האחרונים ההוראות השתנו עד כדי הוראה של הממשלה ומשרד הבריאות על חובת לבישת מסיכה בכל יציאה למרחב הציבורי.

מומחים שונים ברחבי העולם הגיעו למסקנה ששימוש במסכות על ידי הציבור יכול למנוע הדבקה של אחרים ולעזור במניעת התפשטות המחלה בעוד המרכז למניעת מחלות הודיע כי כעת הוא שוקל את ההוראה, לאחר תקופה ארוכה של התנגדות.

ההוראות המבולבלות והלא עקביות גרמו לכך שרבים החליטו לקחת את העניינים לידיהם וקנו ויצרו מסכות בעצמם. השימוש הקבוע במסכות במרחב הציבורי במזרח הרחוק נפוץ כבר שנים רבות עוד לפני התפרצות הקורונה ומומחים שונים העריכו שאזורים כמו הונג קונג ודרום קוריאה הצליחו להשתלט על התפשטות הוירוס בין השאר בעזרת השימוש במסיכות.

העובדה שבכל מקרה, הצורך במסיכות הוא קריטי יותר בקרב צוותי רפואה, אוכלוסיות פגיעות ואנשים אשר חולים בוירוס, מצריך מהציבור הרחב לא להתנפל על המצאי הקיים ברשתות השיווק ולהכין בעצמו בעזרת חומרים ביתיים מסיכה משלו.

האם יש צורך ללבוש מסכה, גם אתם לא חולים או פגיעים לוירוס עקב מחלות רקע?
גם אם בשלב הראשון כנראה שלא תעצרו אם לא תלבשו מסיכה, כדאי שיהיו לכם מסיכות בבית, במיוחד אם אתם חיים באזורים צפופים. המסקנות לגבי יעילות המסכות אינן חד משמעיות, אבל מסכה תוצרת בית היא עדיין עדיפה על כלום. על פי מחקר משנת 2015, מסכות ביתיות הן פחות יעילות ממסכות מודרניות ואף עלולות להיות מסוכנות כשהן תופסות שאריות וירוסים שנתפסים על הבד, אך עדיין באופן כללי מציעות יותר הגנה מלהסתובב בלי מסיכה בכלל.

בעיקרון, הצורך במסכה הוא בהגנה חלקית עליך, אך בעיקר על הסובבים אותך. הוירוס מופץ בעיקר על ידי רסס חיידקים שנכנס לפה, אף והעיניים. כשיש מחסום פיזי על פה והאף שלכם, הסיכוי שתשאפו את הוירוס קטן יותר, כך גם הסיכוי שתעבירו אותו לסובבים אתכם. כשאתם נושמים, מדברים, צוחקים, מפהקים, משתעלים או מתעטשים בפומבי, יש סיכוי מופחת שרסס הרוק שלכם יגוע למשטחים שונים בציבור.

מסיכות פנים

מאיזה חומרים אפשר להכין מסיכה ביתית?
בעוד אין הוראות רשמיות לגבי טיב החומרים הנדרשים למסיכה ביתית, עדיף עדיין לפעול על פי העיקרון שכל דבר עדיף על כלום כרגע. באחד המדריכים הנפוצים ממליצים להשתמש בבד 100% כותנה ולא בבדים נמתחים כמו חולצות טי. כלל האצבע הוא לקפל את הבד ל-2 שכבות ולוודא שלא ניתן לראות דרכו, אבל עדיין ניתן לנשום דרכו. בגדים ישנים יכולים להיות מקור מצוין ליצירת המסכות. חלק מהמדריכים לא דורשים תפירה נוספת בכלל, כך שמטליות, צעיפים ובנדנות יכולים לעבוד בתור הבד הנחוץ.

אני בסדר בתפירה ויש לי זמן פנוי לנסות לייצר מסכה, היכן אפשר למצוא הוראות?
הניו יורק טיימס שחרר מדריך צעד אחר צעד ליצירת מסכות ביתיות שאפשר ליצור בעזרת הידיים או בעזרת מכונת תפירה. הם מציעים גם מדריך נוסף ומורכב יותר שכולל גם תבניות להדפסה כדי לדייק בחיתוך הגודל הנחוץ של הבד.

מדריך תפירה נוסף שנוצר על ידי הבלוגרית שרה מייקר, מציע דרך אינטואטיבית וקלה ליצירת מסכה בעזרת וידאו וצעדים ברורים לתהליך. המסיכה שלה עשויה מ-2 שכבות של בד עם כיס נוסף, מסיכה ברמה גבוהה ליוצר המתחיל, אם אתם לא מרגישים בנוח עם מכונות תפירה, ייתכן שהמדריך הזה ילחיץ אתכם.

ואם אני לא מסוגל לתפור? יש פתרונות אחרים?
כן, יש פתרונות אחרים, עד לרמה מסוימת. העיקרון הבסיסי עליו צריך לשמור הוא הצורך במסיכה שתתאים לפנים שלכם ותשב כראוי, בכדי למקסם את יעילותה. באין ברירה אחרת, אפשר להשתמש בצעיף או בנדנה כדי לכסות את פניכם. המדריך הבא מדגים כיצד ליצור מסיכה ללא תפירה בעזרת צעיף, מטלית או בד אחר דומה וגומיות שיער.

איך לטפל ולשמור על המסיכה הביתית?
אתם צריכים לכבס את המסכה או כיסוי הפנים שלכם, אם אפשרי, לאחר כל שימוש בה. אל תתעסקו במסיכה בזמן שאתם לובשים אותה ושטפו את הידיים לפני ואחרי הורדת המסכה מהפנים. אם אתם יכולים, זרקו את המסכה לאחר השימוש, אם לא הקפידו לכבס או לחטא אותה היטב בעזרת חומר מחטא או מים וסבון.

האם לבישת מסיכה ביתית אומרת שאפשר להפר את הריחוק החברתי?
לא, בשום פנים ואופן. בכדי למנוע את התפשטות המחלה חובה להישמע להוראות, להפקיד על ריחוק חברתי ולהשאר בבית ככל הניתן למעט מקרים דחופים. מדובר באמצעי הגנה נוסף, לא תירוץ לצאת ולבלות.

מומלצי קריאה ↓

אתם אהבתם

רק תוכן
עדכני ומעניין בדיוק בשבילך

קראו גם